Wednesday, February 24, 2010


Salam semue pembace mahupon yang x membace...
Kali ni nk post beberape kalam ulama'habaib yaman yang penuh dgn makne dan hikmah(bermadah la plak).
Jadi da berblog ni,rase nk berkongsi beberape wasiat Habeeb Umar kpade seluruh yang mengikut toriq suluk ilmi..





Perhatikan kebiasaan baik yang engkau inginkan, wafat dalam kebiasaan itu, karena itu tetaplah dalam kebiasaan itu, dan perhatikanklah kebiasaan buruk yang engkau tidak inginkan wafat dalam kebiasaan seperti itu, karena itu jauhilah kebiasaan itu.

Jika engkau melihat seseorang selalu berkelakuan baik, maka yakinlah engkau orang itu teguh agamanya.

Sumber-sumber ilmu tidak akan berkurang sedikitpun dari generasi terkemudian, akan tetapi pada umumnya mereka datang dengan membawa wadah yang bocor, sehingga tidak memperoleh ilmu kecuali sedikit.

Sebagian orang yang datang dengan membawa bejana yang dapat mencukupi dalam waktu sebulan, ada juga yang mencukupinya hanya 8 hari, ada juga yang hanya mencukupinya sehari, tetapi ada juga yang dapat mencukupinya sepanjang hidupnya.

Tentang Sabda Rasulullah SAW :“Seseorang adakalanya beramal kebajikan-kebajikan sampai antara ia dengan surga hanya tinggal sejengkal, tetapi dalam ketentuan Ilahi, ia ditetapkan sebagai penghuni neraka, sehingga ia melakukan perbuatan-perbuatan amal penghuni neraka, sampai ia masuk neraka. Seseorang adakalanya beramal kejahatan-kejahatan sampai antara ia dengan neraka hanya tinggal sejengkal, tetapi dalam ketetapan Ilahi, ia ditetapkan sebagai calon penghuni surga, maka ia beramal penghuni surga, sampai ia masuk surga.

”Pendapat Habir Umar Al Attas tentang sabda Nabi SAW diatas :“Seseorang yang selalu mengerjakan amalan ahli surga, kebanyakannya akan masuk ke dalam surga; sebab perbuatan lahiriyah adalah lambing perbuatan batiniyah, jika ia masuk ke dalam neraka, maka hal itu jarang sekali. Hal itu seperti orang yang jatuh dari tempat yang tidak terlalu tinggi, tentunya orang itu tidak akan berbahaya. Demikian pula seorang yang melakukanamal-amal ahli neraka, kebanyakannya ia akan masuk ke dalam neraka; tetapi jika ia masuk ke dalam surga, maka hal itu jarang sekali terjadi. Hal itu seperti orangyang jatuh dari puncak gunung, kebanyakan akan wafat”

Seorang yang melakukan amal kebajikan tetapi ia suka makan yang diharamkan, maka ia seperti seorang yang mengambil air dari tempayan yang datar, tidak akan memperoleh pahala sedikitpun.

Dulu di antara manusia ada yang datang membawa pelita lengkap dengan minyak dengan koreknya, yakni dengan persiapan yang lengkap, sehingga gurunya dapat menyalakan. Tetapi kini banyak di antara mereka yang datang kepada gurunya, tetapi mereka tidak membawa apapun yang gurunya dapat menyalakan.

Bersabar itu akibatnya adalah positif. Allah SWT akan selalu memberi akibat positif bagi seorang yang bersabar, alhamdulillah apa yang dikehendaki Allah SWT pasti akan ditentukan dan apa yang akan dilaksanakan Allah SWT, maka akan terlaksana.

Monday, February 22, 2010


Salam alaikum sume pembace...
lame gak x menulis ni...
Rase2 nye hampir 6 bulan mengupdate blog......
Tergerak tangan2 terkial memikirkan tajuk yang sesuai nk post tajuk yang sesuai...

Munasabah nye Maulidur Rasul yang hampir tiba,Jadi dg ijmak kputusan kedue2 serebrum & sereblum,maka post kali ni...sedikit sebanyak tentang maulid sayyiduna wa syafi'una Muhammad Rasulul Amin...
S ecare ringkasnye maulid di sambut saban tahun bagi memperingati kelahiran Nabi Muhammad di mana dgn kelahiran baginda,pelbagai rahmat Allah turunkan kepada makhlukNya,
Salah satu rahmat paling besar Allah turnukan kpd umat Nabi Muhammad,mukjizat agung Al-Quran yang di sampaikan kpd Rasulillah melalui Jibril A.S dari tempat yang mulia yakni Luh Mahfuz.
Namun segelintir umat hari ini,ada yang mengatekan maulid nabi merupekan bid'ah,Sungguh sedih apabila sebahagian pihak yang mendokong perbuatan khianat seperti ini,seolah2 tidak berterima kasih kepade Sohibul Sunnah & Hadith.Golngan lebih prejudis terhadap sambutan Nuzul Quran tetapi lupa yang menerima Al-Quran dari Allah azza wajalla jalaluh..yakni Habibul Mustafa.

Adakah selayak nye bagi golongan yang mengakui cintakan sunnah Nabi,sedangkan melupakan Pemilik Sunnah tersebut????

;;

sedikit pehetahuan tentang manaqib habaib... seta ilmu2 yang boleh di cana bersama Nabi s.a.w.bersabda, “Yang terbaik diantara kamu sekalian ialah yang terbaik perlakuaannya terhadap ahlulbaiytku, setelah aku kembali kehazirat Allah.” (Hadis Sahih dari Abu Hurairah r.a. diriwayatkan oleh al-Hakim, Abu Ya’la, Abu Nu’aim dan Addailamy